15 Kasım 2007 Perşembe

FOTOĞRAFLI PASTA


Bu pastayı hem komşum hem de çok yakın dostum Özlem için hazırladım. Dün kendisinin doğumgünüydü. Eşimin de en yakın arkadaşı olan Özlem'in eşi Serkan'ı arayıp pasta işi bende , sen meraklanma dediğimde ne yapsam diye uzun uzun düşündüm. Fotoğraflı kurabiyeleri bir kaç sefer yapmıştım ancak hiç pastada denememiştim. Bunun iyi bir fikir olacağına karar vererek başladım resim dosyalarını karıştırmaya ve henüz 2-3 hafta önce benim çektiğim bu fotoğrafta karar kıldım. Böylelikle fotoğraf da pasta da benden oldu :)

Bazen çevremden , özellikle de Aylin'den buraya koyduğum tariflerin yapım aşamasını neden koymadığıma dair sorular alıyorum. İnanın bu paylaşmama arzusundan kaynaklanmıyor. İzahı çok basit...Hemen anlatayım.. Sabah 06:30 da evi terkedip akşam 19:00'da eve geri dönüp , gecenin bir kör vaktinde mutfakta bir şeyler yapmaya gayret eden biri olarak, her aşamayı fotoğraflamaya vakit bulamadığım için sadece...O nedenle sizlerden özür diliyorum. Fotoğraflayamadığım aşamaları detayla yazmaya gayret gösteriyorum, umarım başarabiliyorumdur.

Gelelim pastamıza ...

Hazırlama süresi: Bir gece pandispanyayı beklettiğim için ben iki gecede bitirdim.

Gerekli diğer malzemeler: 28 cm pasta çemberi , şeker hamuru , yenilebilir kağıda print edilmiş bir fotoğraf , pişirme kağıdı , gıda boyası


Pastada pandispanya olarak yine Emel Başdoğan'ın ıslak kakaolu pandispanyasını tercih ettim.. Tekrar tarifi yazmak gerekirse:

ISLAK KAKAOLU PANDİSPANYA

28 cm çember için:

  • * 6 adet oda ısısında yumurta
  • * 170 gr toz şeker
  • * 110 gr un
  • * 50 gr kakao
  • * 1/2 çay bardağı portakal suyu

Fırınımızı 180 derece ısıtıyoruz.

Öncelikle çok dikkatli bir şekilde yumurtaların sarısını ve beyazını ayırıyoruz. En küçük bir sarı karışımı beyazın istediğimiz kıvamı almasını engelleyecektir. O nedenle bu ayrımı başka bir kasede yapıp, başarılı olduktan sonra teker teker yumurtaları çırpacağımız kaseye almakta fayda var. En azından karışırsa bir tane yumurtamızı feda etmiş oluyoruz. Beyaz olan tarafı cam bir kaseye alıyoruz ve şekerin yarısı ile bıçakla kesilecek kıvama gelene kadar çırpıyoruz.Şekerin diğer yarısı ile de başka bir kasede yumurtaların sarılarını açık sarı bir krema kıvamı alıncaya kadar çırpıyoruz.Çırptığımız yumurta sarılarına beyazı yavaş yavaş köpüğünü söndürmeden tahta kaşık ile karıştırıyoruz.Un ve kakaoyu eliyoruz ve yumurtalara ekliyoruz. Portakal suyunu da döküp yine tahta kaşıkla yavaş hareketlerle karıştırmaya devam ediyoruz.

Düz bir tepsiye pişirme kağıdımızı seriyoruz ve üzerine çemberimizi yerleştirip karışımımızı çemberimize döküyoruz. (Çember yağlanmayacak) Üzerini tahta kaşık ile düzeltip, ısıttığımız fırında yaklaşık 30 dk kadar pişiriyoruz. Pişip pişmediğini , kürdan testi ile kontrol edip pandispanyamızı fırından çıkartıyoruz. Soğuduktan sonra çemberden çıkarttığımız pandispanyayı streç filme sarıp yada bir poşete koyup bir gece beklettim.

Ertesi gün arasına süreceğim ve üzerini sıvayacağım kremaları hazırladım.

Ara Krema:

Pastayı muzlu yaptım ve arası için vanilyalı Cremole kullandım. Crem ole'yi üzerindeki tarifin yerine, yoğun bir kıvamda olması için 2 bardak süt ile çırparak hazırladım.Muzları dilimledim ve cremolenin içine katıp karıştırdım.

Çikolata Ganaj : (üzeri için, arasına da kullanılabilir)

* 200 gr sıvı krema

* 240 gr bitter çikolata

Çikolatayı ince ince traşlayıp (bu çok daha kısa sürede pürüzsüz bir şekilde erimesini sağlayacaktır) benmari usulü eritiyoruz. Kursta hocamızın sürekli tekrarladığı bir konu var, çikolata 40-50 derecede eritilmeli, daha yüksek ısıda çikolata özünü kaybeder ve yağı ortaya çıkar. Çikolatayı ufaltarak eritmemiz bu aşamada da önem kazanıyor, böylelikle çikolatayı daha uzun süre ateşte tutmamış oluyoruz. Eriyen çikolatanın içerisine kremayı döküp çırpıyoruz ve bir müddet kıvam alması için bekletiyoruz.

Pastanın hazırlanmasına dönebiliriz artık..

Bir gece evvel hazırladığımız pandispanyamız çok yumuşak ve 3 kata bölecek kadar yüksek bir pandispanya oluyor. İster bıçakla ister levye ile düzgün bir şekilde üçe böldüğümüz pandispanyamızın en alt katını pastamızı oturtacağımız tabağa ya da pasta tabanına yerleştiriyoruz. Ben bu aşamada pansipanyanın kenarlarına pişirme kağıdı kesip koyuyorum, böylelikle krema sıvarken kenarları kirlense de son hamlede kağıtları aldıktan sonra her yer tertemiz kalmış oluyor.

Pandispanyayı isterseniz bir meyve suyu ile ya da sulandırılmış reçel ile ıslatabilirsiniz ama ben ıslatmadım çünkü zaten yumuşak ve kendinden ıslak bir yapısı var bu tarifin.Hazırladığımız cremole kremayı en alt kata uyguluyoruz. Alt katta bu uygulamayı bonkörce yapabiliriz. Pastada mühim olan (bunu da kursta aktardılar) üst katlara çıktıkça, ağırlık artacağı ve çökmeye neden olabileceği için malzemeyi biraz kısmak. İkinci katı kapatıp kremayı yine bu sefer biraz daha az miktarda uyguluyoruz. Son katı kapatıp bu sefer ganaj ile tüm pastamızı iyice sıvıyoruz.Artık alta serdiğimiz kağıtları kenarlardan çekebiliriz.Bu şekilde pastamızı bir müddet bozdolabında bekletiyoruz.

Sıra şeker hamurumuzu renklendirmeye geldi.. Ben resme uygun bulduğum için yeşilin iki tonunu seçtim. Hamurun çoğuna yeşil ve sarı katarak yoğurup açık yeşili elde ettim. Az bir miktara da sadece yeşil katıp çimen yeşili oluşturdum.

Açık yeşil hamuru nişasta serptiğim tezgahta pastanın tamamına yetecek kadar açıp buzdolabından aldığım pastayı kapladım. Yanları için koyu yeşil hamuru açtım ve yuvarlak kurabiye kalıbı ile , çay bardağı da kullanılabilir, yuvarlaklar kestim ve su ile bunları istediğim şekilde yapıştırdım. Açık renk hamur ile spiraller yaptım ve bunları da yuvarlakların üzerine yapıştırdım.

Resmi yuvarlak şekilde kestim. Bu resimleri yenilebilir bir kağıda basıyorlar ve altında bir plastik taban oluyor. Bu plastiği ayırdığınızda resmin altını hemen su ile ıslatmanız ve yapıştrmak istediğiniz yüzeye yerleştirmeniz gerekiyor. Be işlemleri yapıp pastanın üzerine resmi yerleştirdim ve koyu renk şeker hamuru ile çevresine çerçeve yaptım.

Pastamız bu şekilde hazır oldu.. Şeker hamuru pastaları terleme yapmaması için genellikle buzdolabına koymamaya özen gösteriyoruz. Balkonlar en iyi soğutma mekanizması durumuna geliyor bu konumda..

Bu sefer ince ayrıntılarıyla bir pastayı nasıl tamamladığımı anlatmış oldum. Umarım bu konuda hiç fikri olmayanlara bir cesaret verir ve denemek isterler..

Afiyetle kalın,

25 yorum:

Adsız dedi ki...

Çok şirin bir pasta olmuş ve güzel bir hediye ellerine sağlık :)

bende pasta yapım aşamalarını çekmeyi ve yayınlamayı çok istiyorum. ama dediğin gibi akşamları biraz hızlı hareket ettiğimden ve de makinamın kalitesizliğinden resimlerin kötü çıkmasından dolayı malesef yapamıyorum. eşime hazırladığım kurabiye çok kötü çıktı çok uğraştım düzgün çekeyim diye ama olmadı. birde gizli çektim. sayfada görsün diye :D

Burçin'in Denemeleri dedi ki...

Harika bir anlatım olmuş Müge'ciğim. Ellerine sağlık. Yapım aşamalarını çekememeni öyle iyi anlıyorum ki :) Satır aralarında verdiğin dipnotlar da çok faydalı ayrıca. Yine harika olmuş pasta diyecek söz yok...

Adsız dedi ki...

Sade ama şık , anlamı yerini bulan bir pasta olmuş Mügecim..

Ellerine emeğine gönlüne sağlık...

Detaylı resimler konusunda hem fikirim seninle , çalışan anne olmanın getirdiği Speedy Gonzales durumlar :)

Pastanı Seç dedi ki...

Mügüşüm harika olmuş valla ,pasta ve resim çok şık görünüyor.Ayrıca bu kadar detaylı anlatman sanki fotoğraflanmış gibi oldu.

sağol arkadaşım..:)

Yaren dedi ki...

Cok sahane olmus,kim bilir arkadasin ne kadar sevinmistir,ayrica arkadasininda gecmis dogum günü kutlu olsun.Ellerine saglik

Adsız dedi ki...

acıklamalar cok ıyı olmus muge cım.. dedıığın gıbı bırcok arkadasımızın ısıne yarar umarım;) bu arada sana verdığım adresten göruselım cnm benım..

sevgıler
fıdan

Yemekbahane dedi ki...

Arkadaşlar,

Geldiğiniz ve yorum bıraktığınız için çok teşekkür ediyorum.

Sevgiler
müge

Hülya dedi ki...

Ben hiç böyle bir çalışma yapmadım ama seninki çok şık olmuş;)Tebrik ederim...

Saliha dedi ki...

MERHABA MÜGE,PASTAN COK GUZEL BEN SEKER HAMURLU PASTALAR YAPMADIM HIC..1-2 DENEME HARIC..ETRAFIMDAKI KIMSE SEVMIYORDA ONDAN..
BEN EVDE OLDUGUM HALDE OGLUM SAYESINDE YAPIM ASAMALRI VVS FOTOG.CEKEMIYORUM MALESEF..ÇOK ZOR İŞ...ELLERINE SAGLIK..ARKADASINADA NICE HAYIRLI SENELER..BU ARADA KURS NEREDE ACABA?BANA BILGI VEREBILIRMISIN..

Melek* dedi ki...

selamlar blogunuz yeni görüdüm ki birde ne göreyim birbirinden güzel pastalar inanın resimli pastayı çok meral ediyordum ellerinize sağlık sevgilerimle

NiNo dedi ki...

ellerinize saglik pek guzel olmus

ayseyaman dedi ki...

Mügecim yapım aşamalarını fotoğraflayamamışsın ama anlatım mükemmel, telafi ettin canım...ınan ki bazen fotograflarda işe yaramıyor, verdiğin linkler ve püf noktaları çok güzel, pastaya söylenecek birşey yok zaten nefis görünüyor! Fotoğraflı pasta ve kurabiyeleri merak ederdim, tahmin et artık aklımda neler geçiriyordum ama herşeyin bir pratik yolu varmıs...;)
Linkini aldim..Sende beni eklersen sevinirim..
Doğum günü sahiplerine de saglık mutlu bir ömür dilerim
sevgiler

masalmutfagi dedi ki...

Ellerine sağlık Müge altın kesesi süper...:))tabii diğerleride..:)

Dido Butik Pasta - Pembe Merdane dedi ki...

yapım aşamalarını anlatmasan bile bence çok açıklayıcı olmuş. Ellerine sağlık hem okadar yazdığın için hemde pasta için tabiki :)

erendizin mutfağı dedi ki...

Merhaba
bende Fotoğraflı pastaların yapımını çok merak ediyorum Peki yenilebilir print edilmiş kağıtları nerede yaptırabiliyoruz.bana cevap verebilirseniz memnun olurum.
Teşekkürler....

gözde dedi ki...

merhablar..öncelıkle calısmalarınızı takıp ettım de harıka seyler yapmıssınız.. emegınıze ellerınıze saglık ;) aslında bende erkek arkadsımın doğum günü için resmimiz olan bır pasta yapma ıstıyorum ama acıkcası pasta dalında pek tecrübem yok :( genelde hazır pasta kekıyle bırseyler yapıyorum istediğim gibi olmuyor. biraz yardımcı olabılırmısınız rica etsem?

Yemekbahane dedi ki...

Sevgili Gözde,

Memnuniyetle yardımcı olurum. Bana emaille de ulaşabilirsin.
yemekbahane@gmail.com a yazabilirsen hemen cevap veririm.

Sevgiler
Müge

Yeesilmurekkeb dedi ki...

Ellerine sağlık,Çok güzel bir pasta olmuş.Bu yazın o kadar işime yaradı ki anlatamam.Yakın arkadaşımın doğumgünü yaklaşıyor ve ben bu hizmeti veren pastane bulamadım Antalya'da. Eh artık benim maharetli(diyelim öyle olsun) ellerime kaldı..

Teşekkürler.

gonca dedi ki...

Merhaba yaptıklarınız çok güzel ellerinize sağlık bende gözde hanım gibi sizden biraz yardım isteyeceğim size mail attım cvp bekliyorum :)

Adsız dedi ki...

güzel olmuş eline saglık.
bugün benim biricik eşimin dogum günü iki gündür resimli pastayla ugraşıyorum cook harika oldu nostalji bir resmimizi pasta uyguladım.tüm sevenlerin yapmasını diliyorum...t-i ...sevmek emek vermektir...

Adsız dedi ki...

merhaba müge hanım pastanız agyet şık ve gzl olmuş...
Fkata aklıma bişey takıldı hani demişsiniz ya resmi yenilebilir bir kağıda baskı yapıyorlar falan peki onu nerede yapıyorsunuz acaba fikrnizi alablr mym.._?

Adsız dedi ki...

merhaba müge bu üstüne yaptığın resimli gofreti nerden bulacağız söylermisin ....acil..

Adsız dedi ki...

merhaba müge hanım , sizin yardımınıza ihtiyacım var . benim yiğenimin doğum günü var ve 2 yaşına giriyor ve ben ona 2 rakamı şeklinde pasta yapmak istiyorum sizin bu pastadaki pandispanya tarifinizi çok beğeniyorum fakat nasıl yapıcağımı bilemiyorum tarifteki malzemeleri iki kat artırsam 27x40 cm'lik borcam tepsisine uygun olurmu çünkü dikdörtgen bir pandispanyadan iki yapmayı düşünüyorum . kısacası çıkmaz bir yoldayım bana acilen cevap verip yardımcı olursanız çok ama çok mutlu olurum :) eğerki bu pasta işini beceremezsem pasta üzerindeki tüm hayallerim bir çıprıda yok olcak . cevabınızı sabırsızlıkla bekliyorum . sağlıcakla kalın şimdiden teşekkür ederim ...

Adsız dedi ki...

merhaba müge hanım , sizin yardımınıza ihtiyacım var . benim yiğenimin doğum günü var ve 2 yaşına giriyor ve ben ona 2 rakamı şeklinde pasta yapmak istiyorum sizin bu pastadaki pandispanya tarifinizi çok beğeniyorum fakat nasıl yapıcağımı bilemiyorum tarifteki malzemeleri iki kat artırsam 27x40 cm'lik borcam tepsisine uygun olurmu çünkü dikdörtgen bir pandispanyadan iki yapmayı düşünüyorum . kısacası çıkmaz bir yoldayım bana acilen cevap verip yardımcı olursanız çok ama çok mutlu olurum :) eğerki bu pasta işini beceremezsem pasta üzerindeki tüm hayallerim bir çıprıda yok olcak . cevabınızı sabırsızlıkla bekliyorum . sağlıcakla kalın şimdiden teşekkür ederim ...

Adsız dedi ki...

merhaba müge hanım yardımınıza ihtiyacım var.Benim yiğenimin doğum günü var ve 2 yaşına giriyor .Ona 2 rakamı şeklinde bir pasta yapmak istiyorum bu pastadaki pandispanya tarifinizi çok begeniyorum fakat 27x40 cmlik dikdörtgen bir borcam tepsisine bu tarifi nasıl uygulayacagımı bilemiyorum .Malzemeleri 2 kat artırıp karıştırsam olur mu ki ? İnanılmaz derecede endişeli ve kararsızım çıkmaz yoldayım denilebilir. Bana yardımcı olursanız çok sevinirim.Sabırsızlıkla cevabınızı bekliyor olucam .Sağlıcakla kalın :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails