7 Aralık 2009 Pazartesi

KARNABAHAR GRATEN & BEŞAMEL SOS

Dün, gazetede yemek pişirmeyi bilmekle ilgili bir yazı okudum. Hürriyet gazetesi yazarı Arman Kırım, bu haftaki yazısına şu cümle ile başlamış ..

"Yemek yapmaya özeniyorsanız önce teknik öğrenin."

Kesinlikle bu cümleye katılıyorum. Bazen etrafımdaki kişiler bana, bu yaşta nasıl (yaşımı da küçük gördüğümü anlamışsınızdır) :) bu kadar çeşitli yemek bildiğimi sorarlar. Haa tabi bu soruyu soranlar pek yemek yapmayı bilmeyen dostlarımdır :)

Yemek yapmayı bilmek, tamamen bir kimya dersi gibi gelir bana çoğu zaman. Yan yana güzel duran temel öğeler vardır, bunlara ilaveler yaparsın.. başka bir yemek çıkıverir ortaya. İşte Arman Kırım'ın dünkü yazısı tamamen bu görüşümü destekler nitelikteydi. Yazıda geçen şu cümleye dikkat !

"Eğer belli başlı pişirme tekniklerini bilirseniz , yemek yapmanın ne kadar kolay olduğunu şaşırarak keşfedersiniz."

Tabii el marifeti, lezzeti işin sırrı ama teknik bilerek yemek yapabiliyorum demek mümkün. Gerisi güzel yemek yapabiliyoruma gidiyor artık ...

Arman Kırım o kadar şiirsel anlatıvermiş ki işte bu kadar kolaaaayyyy diyiveriyorsunuz içinizden :) Ama hakikaten korkulacak bir şey yok, sadece ilk başta biraz dikkat gerekiyor. Tıpkı herşeyi bilme evresine geçene kadar yaptığımız gibi. İşim nedeniyle aldığım bir eğitim esnasında eğitimcimizin belirttiği bir şey vardı: İnsan bir şeyi öğrenmeye başladığında önce her ayrıntısına dikkat eder, aklında sıralar. Onu yaptım mı , bunu yaptım mı... Şimdi sırada bu var .. gibi gibi..

Ama sonra yavaş yavaş beyin öğrenmeye başlar, daha az tekrar ve sıralama ihtiyacı duyarsınız.

En son evrede ise beyin bilir. Hareketleriniz siz düşünmeden oluşmaya başlar. Tıpkı araba sürerken vites değiştirir gibi.

İşte yemek yapmak da öyle olsa gerek. Önce temel yemekleri dahi tarife bakarak yaparız, sonrasında ise artık evde ne malzeme varsa onunla yapmaya başlarız, değil mi?




Engin'in doğumgününde ben de evde ne varsa metodu ile karnıbahar graten yaptım.


Malzemeler:
  • 7-8 çiçek karnıbahar (artık pazarlarda bütün olarak değil, çiçekleri ayrı ayrı da satıyorlar. Ben bir bütün alıp yarısını kıymalı yemek yapmıştım, kalanları değerlendirdim.)
Beşamel Sos :(yaklaşık 1 büyük kase sos elde ediliyor)
  • 2 tepeleme yemek kaşığı tereyağ (margarin de kullanılabilir)
  • 2 yemek kaşığı (silme) un
  • 2 su bardağı süt
  • tuz, karabiber
Üzeri için,
  • Rendelenmiş kaşar peynir
Karnıbaharları öncelikle haşlıyoruz. Burada kıvamı iyi ayarlamak gerekir. Çok yumuşak olmamasına dikkat etmeliyiz.
Beşamel sos için çelik tencereye (teflonda iyi sonuç alamayabilirsiniz) yağı koyup eritiyoruz. Eriyen yağın üzerine unu ilave edip, kısık ateşte kokusu çıkana kadar kavuruyoruz. Sonrasında sütü yavaş yavaş ilave ediyoruz. (Tamamını dökmeden önce kıvamını kontrol etmemiz iyi olur. ) Tuz ve karabiberi ilave edip muhallebi kıvamına gelince ocaktan alıyoruz. (Bu aşamada bazen bir yumurtanın sarısını katıp, mikserle bir iki dakika kadar çırpabiliriz, daha sarımtırak ve yoğun bir sonuç veriyor)
Fırın kabımıza haşladığımız karnıbaharları dizip üzerlerine tuz ve karabiber serpiyoruz. Hazırladığımız beşamel sosu karnıbaharları iyice kapatacak şekilde döküp, son olarak üzerine rendelenmiş kaşar peynir serpiyoruz.
Önceden 180 derecede ısıttığımız fırında üzerleri kızarana kadar pişiriyoruz.
Madem teknik dedik..Aynı yöntemle patates, kabak, havuç, brokoli gibi sebzelerle de lezzetli sonuç alabilirsiniz.
Afiyetle,

6 yorum:

Saglıklımutfak dedi ki...

Elien sağlık canım . Karnıbahar ve türevlerine bayılırım hertürlü pişme şekline de.canım çekti en kısa zamanda deneyeceğim . Arman kırımın yazısıda gerçekten çok doğru . bende paylaşacağım bunu sevgilerimle hilal

Unknown dedi ki...

Mügecim ellerine sağlık karnıbahar grateni çok severim mutlu haftalar öpüyorum...

Miskokulu Lezzetler dedi ki...

Müge Merhaba,
Elinize sağlık, çok güzel görünüyor.Kendi bloğumda brokoli ile denemiştim.Sizde yorumunuzu göndermiştiniz.Gerçektende beşamel sos ve kaşar peyniri bir çok sebze ile çok güzel uyum sağlıyabiliyor.
Sevgiler Mine

fazi dedi ki...

ben pek karnıbahar sevmem ama bu sayede yiyebilirim sanırım:) börek gibi valla :) eline sağlık

Hülya dedi ki...

Ellerinize saglik! Bayilirim karnibahara!

Unknown dedi ki...

karnıbahara da beşamel sosa da bayılıyorum ellerinize sağlık çok güzel görünüyor

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails