6 Ekim 2008 Pazartesi

EGE'NİN MÜTEVAZİ GÜZELİ "TİRE"



"Tire"

Belki de ismini şimdi duyuyorsunuz, belki daha önce gittiniz, gördünüz. İzmir ya da Aydın'da yaşıyorsunuz sanırım bu daha muhtemel bir durum. İzmir'in adını bildiğimiz birçok ilçesinin yanında çoğumuzun ismini ilk kez duyduğumuz bu sevimli belde İzmir'den sadece 75 km uzakta.
Tire'ye dair internette bir çok yazı okudum.Her birini okurken "Evet evet diye başımı sallar buldum kendimi"

Malum artık, söylemeye gerek yok. Ege'nin kızıyım biliyorsunuz.Toprak çeker beni.Zeytinliklerin kokusunu duydum mu, güneşin ışığını gördü mü yüzüm, başka bir mutlu oluveririm.

Ege'de Egeli gibi yaşamaksa eğer , Tire ziyaretim böyle ifadelenebilir. Bayramda Egeli gibi yaşadık :)

Eşimin asker arkadaşı demek istemiyorum, eşim ve benim asker arkadaşımız "O".. Biz hep beraber yaptık askerliğimizi, en azından son 10 ayını :) Ben eşimle tanıştığımda askerdi. Tire'li tertibimiz Agah ile Mardin'de askerliklerini tamamladılar ama arkadaşlıkları Mardin'in asker koğuşlarında kalmadı, sürdü gidiyor. Şimdi herkes evli barklı.. Hatta Agah ve eşi Dilek'in zeka küpü oğulları Bülent ile aileleri bizimkine oranla daha da büyük, hatta kısmetse yakın zamanda biraz daha büyüyecek.(Kendime not :Sen daha otur bakalım) :) Lafı toparlamak gerekirse bu bayramı onları ziyaret ederek geçirdik.Pek de iyi ettik vallahi!


Bu Tire'ye ilk gidişim değil. Ama bir blog sahibi olarak ilk gidişim olduğu için midir nedir, Tire'ye başka baktım bu sefer. Güzel güzel anlatmalıyım ki , bilmeyenler de okusun, belki de yolu düşen gidiversin. Şimdi Engin olsa, şiveni yaptın yine diyiverirdi :) Gidivermek, yazadurmak .. böyle duya duya ben de pek sevdim .. Agah arada ben seviyorum diye kaptırıp kendini oraya has birkaç kelime patlattığında hemen kaleme kağıda sarıldım, yazıverdim gari :)

İşte yazdıklarımdan birkaç farklı deyiş,

Mısır - Efendim Mısır , Tire'de hindi demekmiş.. Bunu duyunca pek hoşuma gitti.
Bildiğimiz mısıra da darı deniyor.
Tren - otoray
Tivis - ayçekirdeği
Gevrek - Simit
Çakıldak - börülce

Mesela.. Su katıver bakem gari ? :) Su koy bakalım demek :) Su katılıyor, konmuyor :)
Dilbilimciyiz ya :) pek hoşuma gidiyor, böyle şeyleri öğrenmek ve ne yalan söyleyeyim, aynı şekilde onlarla konuşmak.

Tire, konumu gereği heryere çok yakın... Kuşadası, Selçuk, Didim, Söke, Aydın, Bodrum... Ortalama 50-200 km mesafeyle günübirlik turlar yapıp vaktinizi çevre yerleri de ziyaret ederek geçirmeniz çok mümkün.


Her yerde zeytinlikler var. Bu da zeytinin ve zeytinyağının hasını yiyebileceğiniz anlamına geliyor tabii doğal olarak.

Tire'nin Salı ve Cuma günleri pazarı varmış. Pazar düşkünü bendeniz hiç durur muyum? Cuma pazarına çıktım. Dilek'in söylediğine göre esası Salı günü olanmış ama bayramın ilk günü olduğu kurulmadı malesef. Neyse .. Sebzenin, meyvenin en tazesini ve en doğalını görünce insan İstanbul'da yediklerini birkez daha gözden geçiriyor ister istemez.


İstanbul'da kalemle çizilmiş gibi düzgün , kusursuz domateslerin yanında tüm doğallığıyla öylesine tezgahta alıcısını bekleyen domatesleri görünce cidden doğanın dengesiyle nasıl oynandığını düşünüp bir kez daha üzüldüm. Pazarcı teyze ve amcaların samimiyeti, elimde fotoğraf makinamla beni görünce "gazeteci" sanmaları da unutulmaz tabii.


Tire'ye yolunuz düşerse, muhakkak KaplanDağı'na çıkmalısınız. Hem muhteşem manzarasıyla, hem tertemiz havasıyla görülmeye değer gerçekten. Yol boyunca göreceğiniz yamaçlara kondurulmuş mütevazi evler ise "Burada yaşayan yaşlanmaz" dedirtiyor insana.




Kaplan Dağı'na gelince Ege'nin ve Tire'nin muhteşem mutfağının en yalın haliyle tadına bakabileceğiniz bir restoran karşılıyor sizleri. Kaplan Çam Restaurant. Her gittiğimde tadı damağımda kalan birbirinden özel ve güzel yemekleri ile bu bayram da midemize güzel bir hatıra bıraktık Enginle.

Tire'de ne yenir ?

Gelelim bloğumuzun amacına. Yemekbahane ama yemeden de olmaz anafikri ile sizlere azıcık görsel destekle Tire mutfağını tanıtayım.

Kabak Çiçeği Dolması

Gelin gibi salınmıyor mu ? O narinlik , o renkler .. Bana sanki tabakta bir gelin varmış gibi hissettiriyor her gördüğümde..



Pazarda gördüğümde almamak için kendimi çok zor tuttum. Eve gelip denemek istedim haliyle ama.. Pazarcı teyzem, o yola gitmez, hemen kapar kendini deyiverdi :)


Meğer kadınlar evde içini hazırlarmış, bir koşu pazara gidip çiçeği o zaman alırmış..O kadar narinmiş bizim gelin hanım. Benim benzettiğim kadar varmış anlayacağınız.


Ezme - Patlıcandan yapılan bir meze. Sırrını çözemedim ama patlıcanın tadını almakta bile çok zorlanıyorsunuz, o kadar iyice ezilmiş. Üzerine gezdirilen zeytinyağı da cabası tabii.

Börülce - Çeşidi bol börülcenin bu resimdeki de bir başka çeşidi. Yemeye doyulmuyor inanın..


Kaplan'da önce güzel güzel bu zeytinyağlılardan yiyorsunuz.. Daha resmini koymadığım Turpotu, kızartma, semizotu salatası, kırmızı biber közlemesi var..


Kabak Çiçeğine gelin dedik ya , işte bu da masanın kraliçesi..


Keşkek

Buğday ve kuzu etinin köz ateşinde uzun süren mesaileri sonrasında bileğe kuvvet harmanlanarak yapılan evlerde düğün, dernek kurulduğunda pişen geleneksel mutfağın en nadide eserlerinden. Tire'ye gelir de keşkek yemeden dönerseniz bence bir kez daha arkanıza bakın, çünkü bu ziyaretiniz tamamlanmamış sayılacaktır.

Dedim ya elimde kamera ile gazeteci edasıyla salındım ortalıkta diye.. Kaplan Restaurant'ın mutfağı fotoğraf makinama açıldı, sıra sıra dizilmiş birbirinden güzel mezelerin hazırlanışına tanıklık etme şansım da oldu.
Pişmiş halini çekemediğim Tire'nin tüm Türkiye'ye artık namı yayılmış köftesinin yapılışını da bizzat görmüş oldum. Tire Köftesi için...


Tire'de daha yenebilecek saymayı unuttuğum belki de henüz hiç yemediğim bir sürü şey var. Ama bunların arasında bir tanesi var ki , onu hiç atlamadan hep tüketiyoruz :)

Tire Tostu (Tire Sandviçi)



Tire meydanında bulunan sıra sıra büfelerin önünde bulunan ızgaralarda tüm malzemelerin tek tek ızgarada pişirilerek yapıldığı Tire Tostunu farklı kılan şey bence kullanılan Ege Türk Sucuklarının lezzeti.


Tire'de Zeki Bey'in büfesinde muhteşem Tire Tostunu yemeye doyamayacaksınız, buna emin olun.


Tatlı yok mu diyenleri duyar gibiyim :)

Kalburabastı Ege yöresine has bir hamur tatlısıdır bilirsiniz. Ama Tire'ye gelirseniz tatmanız gereken başka bir tatlı da çeşitli tatlarla çeşitlendirilen Lor peyniri.
Karadutlu Lor ise bunlara bir önek. Ballı,cevizlisi ya da tahinlisi de makbul lezzetlerden.


Tire'ye bir daha ne zaman gideriz kimbilir. Ama eğer sizin yolunuz o yöreye düşerse Selçuk'a sadece 25 dk kadar uzaklıktaki bu kenti görmeden geçmeyin.

Sağlıcakla kalıverin gari !

8 yorum:

Unknown dedi ki...

Mügecim ne güzel anlatmışsın Tire'yi bizde bayramın 2. günü oradaydık. Gerçi biz Bozdağ dönüşü Tire köftemizi ve sucuğumuzu almak için uğradık ama. Dağ restorantda Tire'de tek gittiğim ve her zaman tercih ettiğimiz restauranttır.
Sevgiler..

Tuba dedi ki...

Super resimler Muge'cigim. Sayende Tire'ye gitmis gibi oldum yani..

Kirpikteki Gözyaşı dedi ki...

Merhaba Müge:) Tire hep merak ettiğim yerlerden biri olmuştur. Yemeklere bayıldım! Hepsi birbirinden güzel! Çok güzel anlatmışsın. Paylaşımın için teşekkürler!

Pastanı Seç dedi ki...

şekerim oralara gidip gezip bolbol bu güzel yemeklerden yiyesim geldi.
mideniz bayram etmiş valla,afiyetler olsun

sevgiler

HÜLYA dedi ki...

Merhaba Müge
Yazmis oldugun güzel Tire yazisini okudum, sanki bende zeytinliklerin kokusunu duyar gibi oldum :-) çok güzel yazmissin.

Hobi Sepeti dedi ki...

O kadar güzel anlatıp fotoğraflamışsınız ki gezmiş görmüş kadar olduk gerçekten.
Sevgiler.

Adsız dedi ki...

Tireyi ziyaret ettiğimizde güzel bir yemek düşüncesiyle çam restorana geldik.Burayı daha önce gelen arkadaşlarımızın tavsiyesiyle seçtik.Sonuç bizim açımızdan tam bir hayal kırıklığı.Yemekler ve restoranın içinde bulunduğu doğa güzel olabilir, ancak servis veren garsonun kabalığı karşısında rahatsız olduk.Restoranı terk ettik.Bize gösterilen masaya oturduk, uzun bir süre masaya hiçbir garson uğramadı.En az 3-4 defa uyarmamız sonucunda masaya garson geldi,gayet ilgisiz tavırlar sergilemeye başladı.Biz kendisine sipariş vermeye çalışırken, bu seferde başkalarıyla muhabbete başladı.Bunun üzerine kalkıp gideceğimizi belirttiğimizde, tabiki gidebilirsiniz diyerek bir servis elemanına hiç de yakışmayacak bir biçimde eşimin ve benim oradan ayrılmamızı gülümseyerek izledi.Yemekler ve doğa iyi olabilir, ancak servis elemanının nezaketsiz, vurdumduymaz tavrı çok rahatsız ediciydi. O günkü mekanının doluluğuna bakıp bu tavrı sergileyenler, gün gelir oraları dolduracak müşteri arayabilirler.

bahar şanlı dedi ki...

müge hanım çok güzel anlatmışınız tireyi evt gerçekten çok güzl bir yer ama kaplana çıkmak için düşünmek gerkiyo yolu çok kötü çok bakımsız buna bir çare diyorum

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails